tisdag 7 september 2010

Mat i veckan - Carbonara med kalkonbacon

Så var det dax för första middagen med "Mat i veckan". Jag valde att göra Pasta carbonara med kalkonbacon idag. Aldrig gjort tidigare. När jag gör pasta här hemma så brukar det vara med köttfärssås. Denna var med färsk pasta. Creme fraiche, permesan ost, äggula, gul lök, vitlök och färsk basilika. Jag tyckte det blev jättegott. Blandade inte i såsen, eftersom jag visste att då skulle inte barnen äta det... Så de fick nöja sig med bara pasta... Ville inte smaka såsen alls... Då får de skylla sig själva, för det var gott!! Och plus att det inte kändes lika fett som om man hade haft grädde och vanlig bacon.

Känner mig faktiskt riktigt laddad att börja med "Mat i veckan". Jag tycker ju som sagt att det i vanliga fall inte är jättekul att laga mat, får absolut inte ta flera timmar, helst inte för mycket disk. Men det känns enkelt med denna färdiga matkasse och recept. Enkelt att följa receptet, och jag följer det verkligen till punk och pricka ;-) Dagens maträtt kan väl ha tagit ca 30 min att göra. Detta samtidigt som jag hann koka 20 koppar kaffe till kvällens föräldra möte på Geijers skolan.
Får se vad vi tar imorn.

3 kommentarer:

  1. Testa göra egen pasta nästa gång, lite mer tid men rätt kul och ett strå vassare än köpt otorkad pasta. Kan låna ut pastavev om du vill!

    Enligt svensk lag får man aga barn som inte provar carbonaravarianter, men det gällde kanske bara pojkbarn när jag tänker efter.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kanske man ska testa nån gång, det med veven alltså...
    Synd man bara har töser här hemma då...

    SvaraRadera
  3. En kväll utan mat må vara emot FN-konventionen men det gör susen!
    Funkar på alla och oavsett ålder, något av en husfarskur!

    SvaraRadera