torsdag 9 september 2010

Mat i veckan - Gulasch soppa

Gulasch soppa from scratch, behöver jag säga att jag aldrig tidigare gjort det?! Felix på burk är ju nästan oslagbar, så det händer ju att det blir Felix här. Men att göra denna helt själv känns ju ganska kaxigt på nått sätt. Det här är inte jag, men jag kommer på mig själv att jag tycker att det är ganska kul.
I denna soppa så behövde man;
Potatis, gul lök, paprika, tomatpuré, vitlök, buljong. Malen nötfärs, så det inte skulle ta så lång tid som med vanligt oxkött. Cayennepeppar är jag inte van vid att använda i mat (och alltså inte nån annanstanns heller), och vågade inte brassa på ifall det skulle bli jättestarkt. Kummin skippade jag, är lite skeptisk till det. Och så en klick gräddfil på toppen - mumsfilibaba!
Samtidigt som jag gjorde gulasch, fixade jag köttfärssås till barnen. En kastrull med glutenfria makaroner och en annan kastrull med vanliga.

Ojojoj, vilka vuxen poäng dessa senaste dagarna!
Föräldramöte, möte med företagsgrupp, lagar mat som aldrig förr. Nyttigt att göra saker som man inte brukar göra. I morn är det fredag och det är jätteskönt! Man kanske ska chocka kroppen och inte ta nån fredagsöl...

Nä, så kul ska vi inte ha det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar