fredag 10 september 2010

Mat i veckan - Stekt torsk med ägg o kapris



Fisken hade sista bäst före datum idag, så det fick bli den idag. Stekt torsk. Och nu vill jag inte låta negativ... Fisk är gott, men för mig är inte fisk en fredagsmåltid. Det är tisdag eller kanske torsdag, menmen. Idag är jag riktigt fredagstrött och det var ganska enkelt att laga. Koka potatis och ägg. Salta och peppra fisken och så steka den. Det var jag inte så bra på, eller så berodde det på att stekjärnet är konsigt. Fisken bara delade sig. Så det såg ju inte snyggt ut. Inte så man skulle göra kokböcker med foton i. Såsen bestod av rädis skivor, kapris och gräddfil. Enkelt och riktigt gott. Så nu i efterhand sitter jag inte och tjurar om att det blev fisk till middag.
Och ja, det blev god fredagsöl både medans jag lagade mat och till middagen.

2 kommentarer:

  1. Nästa gång, testa antingen ett riktigt hett järn och olja, gärna så det ryker och kanske liten aning brinner till. Stekyta och sedan in i ugn över 100 och under 200 grader tills den börjar dela sig och äggviteämnena börjar koagulera. Eller rulla in den i ett par varv plastfolie hårt så att den blir rund. Snurra det mot diskbänken genom att hålla i ändarna. Sedan en halvtimme, fyrtiofem minuter i en gryta med vatten som täcker och håller 62 grader. Termometer i grytan lite kallvatten i ett glas och mycket öl i ett annat. Inte hela världen om temperaturen går över en stund men inte för mycket och för länge då blir den tråkig. Vattenbadsknepet är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Gnük - det låter för avancerat för mig... Det med ett glas vatten och ett glas öl fattade jag... men sen...

    SvaraRadera